یزدفردا "اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد به مناسبت فرا رسیدن هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور در بیت سومین شهید محراب حضرت آیت ا... صدوقی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار كردند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی صدوقی در این دیدار ضمن تبریك فرا رسیدن دهه كرامت، میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و میلاد حضرت ثامن الائمه(ع) و همچنین گرامیداشت هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: نامگذاری هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی، نشان دهنده آن است كه اگرچه انسان در رابطه با بروز حوادث و یا حتی پیش بینی روی دادن آن، توانایی لازم را ندارد، اما می تواند به منظور كاهش اثرات این گونه حوادث، اقدامات موثری را انجام دهد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با اشاره به دیدگاه قرآن كریم، احادیث و روایت در رابطه با حوادث و بلایای طبیعی اظهار داشت: آیات و احادیث، وقوع این گونه حوادث و نتایج ناشی از آن را یك امتحان الهی برای بندگان می داند لذا هر چه ایمان انسان، قویتر باشد قدرت تحمل بلایا در او بیشتر خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین صدوقی ایجاد مركز مدیریت بحران را در استان امری ضروری دانست و خاطرنشان كرد: باتوجه به قرار گرفتن استان یزد در مركز كشور و وجود شبكه های مناسب ارتباطی با سایر نواحی، این مركز می تواند گستره ای كشوری و یا منطقه ای داشته باشد و در این رابطه مددكار سایر استانها نیز بشود.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با بیان این كه این مركز باید با مطالعه دقیق، در مكانی مناسب و با كیفیت مطلوب ساخته شود تاكید كرد: دستگاههای خدمات رسان و حیاتی باید در این مركز از جایگاه برخوردار باشند و در زمان وقوع حوادث طبیعی از هر گونه خطری مصون بمانند تا در مواقع حساس، توانایی خدمت رسانی به مردم را داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه خیز بودن جاده های كشور گفت: باید در زمینه ایمنی جاده ها، ایمنی اتومبیلها و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات، تمهیدات لازم صورت پذیرد. حجت الاسلام و المسلمین صدوقی افزود: البته در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته كه باید تداوم یابد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با بیان این كه استان یزد چندین سال پی در پی از خشكسالی رنج می برد، بر توجه بیشتر به روستاییان در تخصیص اعتبارات كشوری و استانی تاكید كرد و ادامه داد: نگهداری یك روستای كوچك در كویر، می تواند ضامن حفظ امنیت و حیات در كویر باشد و از مهاجرتهای بی رویه به شهرها جلوگیری نماید.
وی در پایان از تلاشهای استاندار، معاون عمرانی استاندار، مدیركل مدیریت بحران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قدردانی كرد.
تاكید معاون عمرانی استاندار یزد بر تقویت نقش پیشگیری در اذهان مردم
در ابتدای این نشست معاون عمرانی استاندار یزد ضمن گرامیداشت دهه كرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی را فرصت خوبی برای اطلاع رسانی به مردم در این رابطه دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با بهره گیری مناسب از این فرصت، نقش پیشگیری را بیش از پیش در اذهان مردم تقویت نماییم.
سید محمد میرسعیدی با بیان این كه تامین خسارات ناشی از حوادث از عمده ترین مشكلات در این رابطه به شمار می آید بر گسترش فرهنگ بیمه تاكید كرد.وی با اشاره به برنامه های در نظر گرفته شده در هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: برگزاری همایش مقاوم سازی و همایشی در رابطه با سیل و خشكسالی و موارد مرتبط با آن، تهیه 7 مستند 10 دقیقه ای با موضوعات حوادثی، پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری مانورهای مختلف در شهرستانها، بهره برداری از پروژه های گوناگون، هماهنگی برای برگزاری مسابقه با موضوع حوادثی درآموزش و پرورش، برگزاری مسابقه برای كاركنان دستگاههای اجرایی و ... از جمله اقداماتی است كه به منظور بزرگداشت این هفته برنامه ریزی شده است.

مدیركل مدیریت بحران:خشكسالی عمده ترین بلیه در استان یزد است

در ادامه این مراسم مدیركل مدیریت بحران استان یزد ضمن ارائه گزارشی از عملكرد شورای هماهنگی مدیریت بحران به مسئله خشكسالی های پی در پی در استان یزد اشاره كرد و گفت: بحث خشكسالی عمده ترین حادثه و بلیه در استان یزد به شمار می آید.
غلامرضا برزگری در بخش دیگری از سخنانش شهرستانهای طبس، بافق و بهاباد را دارای بالاترین فراوانی وقوع زلزله در استان عنوان كرد و گفت: طی شش ماه نخست سال جاری بیش از 890 مورد زلزله در استان به وقوع پیوسته كه 20 مورد از آن بالای 5 3 ریشتر بوده است.
در ادامه این نشست اعضاء به بیان دیدگاهها و نكته ظرات خود پرداختند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا